音声ブラウザご使用の方向け: ナビメニューを飛ばして本文へ ナビメニューへ

「DAISYによる教科書づくりを考える」 -欧米から学ぶ-

講師資料

基調講演:「合理的配慮」としてのDAISY版教科書・教材の動向

河村 宏

デイジーコンソーシアム会長

NPO法人 支援技術開発機構副理事長

国立障害者リハビリテーションセンター研究所特別研究員

自分に合ったスタイルで教科書と教材を読み理解することは、教育の必須条件である。

しかしながら、程度の差はあるものの、この必須条件が満たされていない多数の学生・生徒がどこの国にも存在しており、それぞれの国でこの条件を満たすための努力が行われている。

今回の国際セミナーの目的は、様々な障害と環境条件に起因する教科書・教材のアクセスの問題とその解決方法に着目し、各国におけるデイジー(DAISY:Digital Accessible Information System. http://www.daisy.org/)規格に基づく教科書・教材の活用事例の報告をもとに、今後の教科書・教材のありかたを探ることである。

アクセシブルな電子出版の国際標準規格として急速に発展を遂げているDAISYは、米国ではNIMAS(National Instructional Materials Accessibility Standard)として法的な根拠をもつ代替教科書・教材の標準規格に採用されている。

ヨーロッパ諸国では国の施策として提供されるDAISY図書のみならず、点字や大活字を含む各種の代替教科書を、DAISY規格のソースファイルを中心にして作成し提供する方向に向っている。また、オランダで進められている教室ぐるみで使うDAISY技術を生かした電子教科書も注目される。

インド、タイ、フィリピン、南アフリカ等の開発途上国においても、DAISY版教科書・教材の作成と 提供に向けた動きが顕著である。

日本においては、10年越しの全障害者団体と文化庁著作権課との粘り強い話し合いが国連障害者権利条約の追い風の中で画期的な著作権法改正として実を結びつつあり、2010年から施行される見込みのこの改正著作権法を契機に、修学前から高等教育までのすべての教育過程で使う教科書・教材を利用者のニーズに応じてどのように効率的に作成し提供するかが課題になっている。

セミナーの後半は、アクセシブルな教科書・教材の提供を国連障害者権利条約が規定する「合理的配慮」として実現する際に、技術的課題解決の鍵となるDAISYの役割と今後の開発および普及のためのグローバルな共同行動について、パネルディスカッションで議論を深める。


Keynote Speech: Trends in DAISY Textbooks and Educational Materials as “Reasonable Accommodations”

Hiroshi Kawamura

President of the DAISY Consortium

Vice President of the Assistive Technology Development Organization

Research Advisor, National Rehabilitation Center for Persons with Disabilities Research Institute

It is essential for students to read and understand their textbooks and educational materials in the way that suits for their own learning style. However, in every country, there are many students who are not assured of these conditions to some degree or another, and efforts are being made to satisfy their needs.

The purpose of this international seminar is to identify solutions for the problems of access to textbooks and educational materials due to diversity of disabilities and environmental conditions, then explore the ideal form of textbooks and educational materials in the future based on the reports from participating countries on the use of DAISY (Digital Accessible Information System http://www.daisy.org/) Standard.

DAISY is rapidly developing as an international standard for accessible electronic publishing. In the USA, DAISY is adopted as NIMAS (National Instructional Materials Accessibility Standard) which is a legal standard for alternative textbooks and educational materials.

In European countries, DAISY is not only the standard for alternative textbooks format adopted by the government but also the source file for other alternative textbooks including those in Braille or large print. Another interesting example is the electronic textbooks using DAISY technology developed in the Netherlands to be used by all students in a classroom.

In developing countries such as India, Thailand, Philippines and South Africa, there is a remarkable movement towards production and provision of DAISY textbooks and educational materials.

In Japan, encouraged by the United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities, 10 years long persistent dialogue between all disability sectors and Copyright Office has finally come to a landmark revision of Copyright Law, which will be in effect in early 2010. This revised law will bring new issues of how to effectively produce and provide textbooks and educational materials to be used at all levels of educational curriculum, from preschool to higher education, satisfying the users’ needs.

In the last part of the seminar, we will hold an intensive panel discussion on the role of DAISY standard as the key to provide technological solution in realizing the provision of accessible textbooks and educational materials as “reasonable accommodations” stipulated in the United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities as well as on the global joint action for future development and promotion of textbooks in DAISY format.