音声ブラウザご使用の方向け: ナビメニューを飛ばして本文へ ナビメニューへ

国際セミナー報告書「各国のソーシャル・ファームに対する支援」

講演3 資料
その他のヨーロッパ諸国におけるソーシャル・ファーム:
イギリス、フィンランドおよびギリシャの事例
フィリーダ・パービス リンクス・ジャパン

EUによる支援
欧州社会基金(ESF)を通じて

1994年から1999年まで、EUの全予算の10%にあたる額がESFを通じて支給され、「職を見つけたり、維持したり、或いは再就職をする際に、最大の困難に直面する人々が成功することができるよう状況を改善することを目的とした」さまざまな分野にわたるプログラムに充てられた。

ヨーロッパ全土にわたる協力活動がもたらす利益

  • お互いに学びあえる
  • 成功事例を確認できる
  • 革新的なビジネスのアイディアを探求し、普及することができる
  • 共同でロビー活動ができる
  • 共同研究および共同生産ができる
  • 実践的なネットワークを新たに築くことができる

イギリス

  • 福祉への依存を減らし起業を奨励するための政府による新たなイニシアティブ
  • ソーシャル・エンタープライズ部門にイギリス政府の第3セクター・オフィスによる強力支援
  • 現在50社のソーシャル・ファームが存在、新たに70社を立ち上げ1,550の仕事を提供、その55%に障害者が従事(旅行代理店、印刷・印刷仕上げ、移動式清掃、ゲストハウス、健康食品販売店、契約ガーデニングデザインサービス、グラフィック・デザイン、ケータリング等)
  • エンタープライズ(企業)、エンプロイメント(雇用)、エンパワメント(地位向上)

ソーシャルファームの説明

  • ソーシャルファームとは、社会性と経済性を追求する社会企業の一つである。イギリにはソーシャルファームの他に次の法的に認められた社会的企業がある。コミュニティ・インターレスト・コーポレーション、コミュニティ・エンタープライズ、クレジット・ユニオン、ハウジング・コーポラティブ
  • ソーシャルファームは、障害のある人や援助つき雇用が必要な人、職業訓練所授産所に通う人たちを率先して雇用する形態の一つである。それぞれのサービスモデルには、それぞれ独自の環境、特徴、条件があるが、ソーシャルファームの発展に伴ってその選択肢が広がる。
  • ソーシャルファームは良質のサービスと製品を供給する持続的なビジネスである。ソーシャファームを設立することは、通常、リスクと長期にわたる責任が伴う(通常企業には3年から5年かかる)その労働環境は質が高く支援が行き届いているが、ケアのデリバリはない。どんな人にも適しているわけではない。時間、エネルギー、資金面でコストがかかる。ソーシャルファームは、雇用における最高の実践モデルであり、全従業員が適切な仕事に就いて、適切な給与を得ている。また一連のトレーニングや雇用関係のサービスの一部となっている。ソーシャルファームは個人の素質を最大限に引き出す機会を提供している。
  • ソーシャルファームの特徴は、比較的小規模な組織であること、隙間市場の製品や契約を持っていること、初期の段階から継続的な支援を必要としていること。外部の専門知識(ビジネス、製品など)を利用していること。社会企業によって起業に導かれていること、母体となる組織の外部にあること
  • ソーシャルファームは、短期間に多くの仕事を起こすことはしない。ソーシャルファームは簡単ではないまた障害者に対する研修プロジェクトでもなければ授産施設でもなく、デイケア施設でもない。

ソーシャルファームUK

  • ソーシャルファームUKは国営のネットワークとして1999年に作られた。「ソーシャルファームUKは、ソーシャルファームとは少なくとも雇用者の25パーセントが障害者(精神障害者を含む)であり、収入の50パーセントがビジネスからのものである。」という基準を設けた。ビジネスとして成長しつつある「エマージング・ソーシャルファーム(新興のソーシャルファーム)を支援。
  • ソーシャルファームUKはソーシャルファームのために多くの貴重なツールを生み出している。たとえばソーシャルファームの起業ガイド。ビジネスプランガイド、雇用計画やスタッフの職務記述書のテンプレート、訓練用マニュアル、ライセンス契約、商標、インターネットマーケッティング、様々なソーシャルファームのタイプや組織構造オプションについてのケース・スタディなど。パフォーマンス・ダッシュボード(活動計測)と障害者雇用に関する公的企業など他の機関のためのリソースを含むValue based checklistといった査定と評価のツールなどである。
  • ソーシャルファームUKは、メンバーが未入札の契約にアクセスできるように働きかけたり、地方の100,000ポンド相当以下の契約に登録し通知を受けることを可能にしている。
  • ソーシャルファームUKはソーシャルファームセクターの社会的インパクトを安定させるための標準づくりに取り組んでいる。
  • ソーシャルファームUKは、ソーシャルアワード(賞)を開発している。アワードはすでにソーシャルファームとしての業績、実行可能で健全はビジネスと高い品質をもち、コミュニティに良い影響を与え、ソーシャルファームのイメージを上げて高く評価されている10のソーシャルファームの取り組みを基準としている。
  • ソーシャルファームUKは、全国の新しいソーシャルファーム、資格取得者、フランチャイズ取得者とともに、製品やサービスの販売を促進するため、メンバーと一緒に活動している。
  • Pack-IT Product Promotions Ltdは、学習障害者に研修と終身雇用の機会を提供するために1988年に設立されたソーシャル・ファームで、地域に根づいたビジネスを展開している。
  • 倉庫管理および在庫管理
  • フルフィルメント(受注から入金までの作業)および出荷
  • 発送および郵送
  • 郵便仕分けサービス

フィンランド

  • ソーシャル・ファーム71社で400人の従業員を雇用。その半数は不利な立場にある人々。
  • 2004年1月のソーシャル・エンタープライズ法で、ソーシャル・ファームが新たな法人組織として認められた。
  • 現在補助金に関する規定が不十分であるとして改正中。

フィンランドの事例

  • ELWARE-家電リサイクル部門のソーシャル・ファーム。SENECA(環境保護協力活動の社会経済ネットワーク)、MindtheGap(第三セクターと第一セクターのギャップを解消するプロジェクト)など、フィンランド、オーストリア、イタリア、チェコ共和国、ドイツおよびオランダとのプロジェクトを通じ、国境を越え、ヨーロッパ全土で連携。
  • 高齢者の自立生活支援サービスを提供するHOTプロジェクト-STAKES(フィンランド国立福祉保健研究開発センター)の調整により、イタリア、スコットランドおよびポーランドと国際協力
  • Vates財団
  • ソーシャル・ファームネットワーク

ギリシャ

  • ソーシャルエコノミーの概念に対する理解と支援は十分ではない
  • 例外は1999年の全国社会的協同組合法のもとに設立された、精神衛生上の問題を抱える人々を雇用する社会的協同組合(KOISPE)
  • 現在12の社会的協同組合(KOISPE)
  • 従業員の35%が精神衛生上の問題を抱えており、従業員数の45%を上限として、メンタルヘルス指導員(政府が給与を支給)を雇用することが義務づけられている

ギリシャの事例

  • レロスのKOISPE-従業員数54名、そのうち32名が精神病患者-園芸、パン製造、蜂蜜の製造および販売、やまうずらの飼育
  • アテネのGoodLife-41人の従業員、24人は精神病、家具製造、カーペットの製造、コーヒーショップ、体育館、図書館
  • コルフ-グラウンド整備、精神病患者の従業員10名
  • 2003年に支援・ネットワーク機関の設立

Social firms in other European countries:
the experience of the UK, Finland and Greece
Phillida Purvis Links Japan

Support of the European Union through the European Social Fund

10% of the EU budget between 1994 and 1995 disbursed through ESF, in a range of different programmes 'to improve the prospects of those who face the greatest obstacles in finding, keeping or regaining work'.

Benefits from Europe-wide cooperation

  • Mutual learning
  • Identifying and highlighting good practice
  • Exploring and spreading innovative business ideas
  • Joint lobbying
  • Joint studies and products
  • Practical new networks

UK

  • New government initiatives to lessen welfare dependency and encourage enterprise
  • Strong support by government of social enterprise sector through the Office of the Third Sector
  • 50 social firms and 70 emerging social firms generating 1,550 jobs of which 55% are held by disabled people. These social firms are mainly involved in the following businesses: Travel agency; Printing/print finishing; Mobile cleaning; Guesthouse; Health food retail outlet; Contract gardening service; Graphic Design service and Catering
  • Enterprise, Employment, Empowerment

Description of Social Firms

  • A Social Firm is a type of social enterprise which is a trading organisation that has social as well as beconomic goals. There are different legal forms in the UK such as Community Interest Corporations, Community Enterprises, Credit Unions, Housing Co-Operatives as well as Social Firms.
  • Social Firms are one of a variety of types of employment initiatives for people with disabilities, others include supported employment, vocational training and sheltered work. Each service and model has its as its own appropriate circumstances, each has its unique features and advantages but the expansion of the Social Firm sector has broadened ened the choice and options available.
  • They are sustainable business supplying a quality service/product; establishing them usually involves risk-taking and a longterm commitment (3-5 years start up is typical); the work environment is always high quality and supportive, but there is no care delivery; they do not suit everyone; they are costly (in time & energy as well as money); they are models of best employment practice, with all employees receiving a proper wage for a proper job, and part of a spectrum of other training and employment-related services; they provide opportunities to maximise the potential of individuals involved.
  • Their features are: they tend to be small organisations; they have niche markets-products or contracts; they need ongoing support in early years; they make use of external expertise (business and product); they are initially led by a social entrepreneur and are external from the parent organisation.
  • Social firms will not create a large number of jobs in a short space of time; they are not easy; they are not a quick fix for all problems; they are not a training project or sheltered workshop and they are not cheap day care for disabled people.

Social Firms UK

  • Social Firms UK was formed in 1999 as the national umbrella organisation. They established the criteria for social firms that 25% of employees are disabled people (includes those disadvantaged by mental health problems) and that 50% of income of the business comes from sales. They also support 'emerging' social firms, that is appropriate enterprises which are developing their businesses.
  • Social Firms UK also produces many valuable tools for the social firm sector: guides to starting up social firms, Business Plan guides, employment plan and staff job description templates, training manuals, sample licencing agreements, branding, internet marketing, case studies of different types of social firms and organisational structure options; assessment and evaluation tools, such as the Values Based Checklist, including a Performance dashboard and resources for other bodies, such as public authorities on employment of people with disability.
  • Social Firms UK also lobbies for its members to access reserved contracts and enables members to register and receive notification of local procurement contract opportunities, below a value of £ 100k.
  • It is also working on a standard for the sector to provide reassurance on social impact.
  • It is developing a Social Firms Award, working from a pilot of 10 social firms who have already been awarded, on the basis of their performance as genuine social firms, with viable businesses and sound commercial and quality focus, and also as good employers with high values positively impacting the community and raising the profile of social firms.
  • They are also working with some of their members to promote their products and services with potential new social firms and licencees or franchisees all around the country.
  • Pack-IT Product Promotions Ltd, a Social Firm and a community business, was established in 1988 in order to provide training opportunities and permanent paid employment for people with learning disabilities.
  • Warehousing & Stock Management
  • Fulfilment & Handling
  • Despatch & Postage Methods
  • Mailsort Services

Finland

  • 71 social firms employing 400 people of whom half disadvantaged.
  • Social Enterprise Act of 1 January 2004 established social firms as new legal entities
  • Currently being amended as subsidies insufficient

Examples in Finland

  • ELWARE - Social Firms in the Field of Electronic Waste Recycling, European cooperation through transnational partnerships SENECA (Social Economy Network for Environmental Cooperation Activities) and Mind the Gap and including projects from Finland, Austria, Italy, Czech Republic, Germany and the Netherlands
  • HOT project provision of services to support the independent living of elderly people - Italy, Scotland and Poland international partners, coordinated by STAKES
  • Vates Foundation
  • Social Firms Network

Greece

  • Concept of social economy not well understood or supported
  • Exception is social cooperatives (KOISPE) for employing people with mental health problems under 1999 National Law for Social Cooperatives
  • 12 Social Cooperatives (KOISPE) now established
  • 35% of employees have mental health problems and up to 45% must be mental health workers (paid for by government).

Examples in Greece

  • Leros KOISPE - employes 54 people, 32 with mental illness - Horticulture, bakery, honey manufacture and sales, partridge hatchery
  • Athens, Ev An (Good Life) 41 members, 24 with mental illness, furniture making, carpet weaving, coffee shop, gym, library
  • Corfu, grounds maintenance contract, 10 mental health patient employees
  • Support and networking agency established in 2003