音声ブラウザご使用の方向け: ナビメニューを飛ばして本文へ ナビメニューへ

「DAISYによる教科書づくりを考える」 -欧米から学ぶ-

講師資料

セッション1:アメリカ合衆国におけるDAISYフォーマットによる教科書の提供

ジョージ・カーシャ

DAISYコンソーシアム事務局長

アメリカ合衆国の状況は大変興味深い。順調に進んでいる部分もあれば、うまく機能していない部分もあるからである。この講演では、18歳までの児童生徒を対象とした、小学校と中学・高校における法的および技術的取り組みについて語る。また、高等教育における取り組みについても論じる。障害学生を支援するすべての機関、RFB&Dおよびブックシェア(http://bookshare.org/)では、DAISY図書を提供している。この2つの機関の違いについて説明し、さらに、NIMAS(全国指導教材アクセシビリティ標準規格)として認定されているフォーマットであるDAISY XMLについても論じる。教科書出版社は、DAISY XMLファイルをナショナルリポジトリに提供することが義務付けられている。高等教育においては、ブックシェアとRFB&Dの両機関がDAISY図書を提供しているが、高等教育で必要とされるテーマは広範囲にわたるため、利用可能なタイトル数は少ない。ブックシェアおよびRFB&Dでは需要に追いつけないので、出版社もファイルを提供するよう求められているが、フォーマットは特に定められていない。また、出版社は大学生にデジタル教科書の提供を開始しているが、これらの教科書のアクセシビリティが問題を引き起こしている。情報への平等なアクセスを義務づける法律があるため、出版社は自ら法的危機に陥ってしまっている。

要するに最大の問題は、そもそも出版社が販売用のアクセシブルなDAISY図書の製作に積極的でないこと、そして支援機関がこの問題を解決するために、出版社と協力していないことにあるといえる。


SESSION1: Provision of Textbooks in the DAISY Format in the USA

George Kerscher

Secretary General, DAISY Consortium

The United States is very interesting, because some things are going well, and other things are going badly. In this presentation I will be talking about the efforts, both legal and technical, in elementary and high school, which serves students up to the age of 18. I will also discuss the efforts in higher education.

In brief, all the organizations serving students with disabilities, i.e. Recording for the Blind & Dyslexic and Bookshare.org are providing DAISY Books. I will describe the differences between the two organizations. I will also discuss the identification of DAISY XML as the format identified as the National Instructional Materials Accessibility Format (NIMAS), which requires publishers of textbooks to provide DAISY XML files into a national repository.

In higher education both Bookshare.org and RFB & D deliver DAISY books, but the number of titles available are smaller, because of the wide range of topics needed in higher education. Because Bookshare.org and RFB & D cannot keep up with the demand, publishers are also being asked to provide their files, but the format is not specified. In addition, publishers are starting to provide digital textbooks to college students, but the accessibility of these are causing problems. This creates a legal situation where publishers are leaving themselves at risk, because there are laws that require access to information.

In short, the largest problem is that publishers are not being encouraged to build accessible DAISY books for sale from the beginning, and the organizations that provide services are not working with the publishers to solve the problem.